Jak wyeliminować straty energii sprężonego powietrza i poprawić rachunek ekonomiczny?

Utrzymanie ruchu

Urządzenia pneumatyczne odgrywają w nowoczesnych systemach technicznych ważną rolę. Duża liczba obecnie budowanych maszyn ma mniej albo bardziej rozbudowane pneumatyczne podsystemy napędowe, a w wielu z nich, oprócz pneumatycznych podsystemów sterowania, stanowią ich najważniejszą część roboczą.

 

REKLAMA

Powszechne stosowanie napędów pneumatycznych wynika z zalet czynnika roboczego – powietrza – oraz z zalet urządzeń napędzanych tym czynnikiem. Dostępność powietrza, jako medium, jest niewątpliwie największą zaletą. Jednak w procesie eksploatacji maszyn i urządzeń układy pneumatyczne wymagają specyficznie przygotowanego powietrza, jego przesyłu obarczonego najmniejszymi startami oraz optymalnego wykorzystania w urządzeniach roboczych, tzw. aktuatorach.

Sprężone powietrze najczęściej nie jest dostarczane przez zewnętrznych dostawców, tylko wytwarzane przez jego użytkownika na miejscu. Sprężone powietrze wytwarza się w kompresorze, który w większości przypadków napędzany jest energią elektryczną z sieci. Spełnienie wymogów jakościowych oraz maksymalne obniżenie kosztów produkcji spoczywa zatem na użytkowniku [5]. Pojawia się pytanie: jak policzyć te koszty, gdzie są możliwe straty, jak je ograniczać? Najprostszy sposób stanowi zlecenie wykonania pomiarów i oceny stanu systemu pneumatycznego przez wyspecjalizowaną firmę, która przeprowadzi nam audyt [np. 9, 10 i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy