Motywacja pracowników – część 1

Podczas prowadzonych przez naszą firmę szkoleń, a także w trakcie przeprowadzania zmian u naszych klientów, bardzo często spotykamy się z wypowiedziami szefów wskazującymi, że jedną z ważniejszych trudności, z którymi przychodzi im się mierzyć, jest spadek motywacji w zarządzanych przez nich zespołach, widoczny w zachowaniu współpracowników (mniejsze zaangażowanie, narzekanie itp.). Uczestnicy naszych szkoleń pytają nas o to, jak mogliby zadbać o motywację podwładnych, jakie działania warto byłoby wdrożyć (na poziomie zarządzania, ale także rozwiązań organizacyjnych), które przyczyniłyby się do wzrostu motywacji.

 

REKLAMA

​​

Jest to spójne z założeniem, że jeśli dowiemy się, co motywuje ludzi do pracy i wprowadzimy adekwatne zmiany, to zwiększy się poziom motywacji pracowników, a to z kolei skłoni ich do cięższej pracy i zwiększy efektywność zespołu/ działu/obszaru, przekładając się na zyski organizacji. Jednocześnie warto zaznaczyć, że choć założenie to jest bardzo popularne wśród kadry zarządzającej, to jest ono nietrafne, nie znajduje potwierdzenia w badaniach i obserwacjach praktycznych. Większa motywacja nie zawsze przekłada się bowiem na wzrost efektywności, ale za to może prowadzić do większej satysfakcji pracowników, poczucia spełnienia itp.

Fakt ten zdaje się kluczowy w kontekście myślenia o motywacji w miejscu pracy i podejmowania działań ukierunkowanych na zwiększenie motywacji u podwładnych. Chcemy więc zaproponować Państwu cykl artykułów, który przybliży zjawisko motywacji i – mamy nadzieję – zwiększy Państwa świadomość na temat mechanizmów kształtowania się motywacji w miejscu pracy, pozwalając tym samym na analizę swojego obszaru/zespołu, jak i na zastosowanie w praktyce omawianych treści.

 

RÓŻNE KONCEPCJE POJĘCIA MOTYWACJI

W psychologii pracy/zarządzania istnieje wiele koncepcji motywacji, które z większym lub mniejszym powodzeniem zostały przeniesione na grunt praktyczny i zaadaptowane przez organizacje działające w środowisku biznesowym. Znakomita większość teorii koncentruje się na czynnikach zewnętrznych i wewnętrznych, które motywują ludzi do pracy. Przy czym warto zwrócić uwagę, że przez długi czas, zwłaszcza w wieku ubiegłym, w psychologii pracy dominowało „podejście środowiskowe”, akcentujące rolę czynników zewnętrznych. Koncepcje mieszczące się w tym nurcie stały się przyczynkiem do odpowiedniego „projektowania pracy” (work design) i wzbogacania pracy (job enrichement) w taki sposób, aby ludzie byli bardziej zadowoleni i zmotywowani.

W niniejszym artykule spróbujemy przedstawić więc te koncepcje i czynniki zewnętrzne, które z naszego doświadczenia i analizy mogą być dla Państwa wartościowe i ciekawe. Spróbujemy także zaprosić do diagnozy swojego obszaru zawodowego, co w dalszej kolejności być może zainspiruje do wdrożenia odpowiednich zmian i działań praktycznych. W kolejnych artykułach prezentować będziemy inne podejścia do motywacji (m.in. koncepcje mieszczące się w tzw. Grupie „teorii procesowych”), a także podpowiedzi praktyczne, związane m.in. z prowadzeniem rozmów z pracownikami na temat motywacji, interweniowaniu w przypadku spadku motywacji itp.

 

DWUCZYNNIKOWA KONCEPCJA MO

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy