W silnikach elektrycznych typowymi usterkami są uszkodzenia zmęczeniowe łożysk, zawilgocenie lub usterki stojana, dużo rzadziej usterki wirnika. Silniki często są ofiarą uszkodzeń będących skutkiem nadmiernych sił zewnętrznych – błędnego osiowania, nadmiernego napięcia kół pasowych, przypadkowego zniszczenia osłony lub samego wentylatora chłodzącego. Wiele maszyn przepływowych jest obecnie produkowanych z wirnikiem roboczym zainstalowanym bezpośrednio na wale silnika, te kompaktowe rozwiązania, pozbawione sprzęgła, okazują się niezwykle trwałe, m.in. dlatego, że silnik nie podlega obciążeniom związanym z błędnym połączeniem go z zespołem roboczym.
REKLAMA
Podstawowe zasady i trudności diagnozowania silników
Podstawowa diagnostyka
Najprostsza diagnostyka silników polega na monitorowaniu prądu i ich temperatury. Wzrost prądu przy tych samych parametrach pracy lub spadek mocy i zwiększenie poślizgu mimo stałego obciążenia ostrzega o przeciążeniu i zbliżającej się awarii.
Wzrost temperatury zewnętrznej silników jest zawsze niekorzystny, silniki coraz częściej zasilane poprzez falowniki przegrzewają się z powodu strat wewnętrznych, co ma znaczny wpływ na obniżenie ich trwałości. Podstawowymi przyczynami przeciążenia silników i wzrostu ich temperatury są: złe dobranie silnika do zasilanej maszyny, nieprawidłowe osiowanie, niewłaściwe napięcie pasów, niezachowanie minimalnych warunków do poprawnego chłodzenia. Usterki silników o charakterze elektrycznym mogą być zdiagnozowane podczas rutynowej kontroli dzięki zjawisku dudnienia. Częstotliwości elektryczne interferują z częstotliwościami mechanicznymi, nieco niższymi dzięki poślizgowi, a ich dudnienie jest pewną oznaką elektrycznych niedomagań.
Diagno...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!