Co to jest napęd o zmiennej częstotliwości?
Napęd o zmiennej częstotliwości VFD w silnikach prądu przemiennego stosowany jest do sterowania prędkością silnika. W praktyce zapewnia sporą oszczędność kosztów, poprzez obniżenie wydatków na media oraz wydłużenie życia urządzenia. Mimo że napęd steruje częstotliwością i napięciem zasilania silnika, często nazywamy to regulacją prędkości, ponieważ rezultatem jest regulacja prędkości obrotowej silnika.
Układy napędowe o zmiennej częstotliwości dokonują zmiany napięcia i częstotliwości pracy silnika, zwiększając lub zmniejszając prędkości przepływu pompy. W skład układu wchodzą konwerter prądu przemiennego (AC) na prąd stały (DC), obwód przetwarzania DC i falownik DC na AC. W efekcie otrzymujemy zasilacz prądu przemiennego o charakterze zbliżonym do prądu przemiennego dostarczanego przez zakład energetyczny, ale z możliwością podnoszenia i obniżania napięcia i częstotliwości. Gdy silnik napędowy o zmiennej częstotliwości podłączymy do pompy, do kontrolowania natężenia przepływu nie będzie konieczne stosowanie zaworów sterujących.
REKLAMA
Zalety i wady
Układy napędowe o zmiennej częstotliwości mają szereg zalet. Klucz...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!