Jakie są wymagania wobec utrzymania ruchu w branży opakowaniowej?

Raport

Producenci opakowań muszą zmagać się ze stale rosnącym udziałem bezpośrednich kosztów związanych z utrzymaniem ruchu, które są również jednym z głównych składników kosztów zmiennych przedsiębiorstwa. Wynika to zarówno z wykorzystywania coraz bardziej zaawansowanych technologicznie maszyn produkujących opakowania, jak i ze stale rosnących wymagań jakościowych w tym obszarze.

 

REKLAMA

Przy coraz silniejszej konkurencji i krajowej, i zagranicznej w sektorze opakowaniowym przedsiębiorstwa zmuszone są do intensywnego poszukiwania możliwości redukcji ponoszonych kosztów. Na podstawie wiedzy praktycznej autora, a także wielu dostępnych publikacji można stwierdzić, że w ostatnich latach mamy do czynienia z rosnącym znaczeniem, nie tylko samego utrzymania sprawności eksploatacyjnej wyposażenia technicznego, ale i można zaobserwować relatywny wzrost kosztów zapewnienia tej sprawności. W branży opakowaniowej, próbując oszacować stosunek kosztów związanych z utrzymaniem ruchu do całkowitego obrotu przedsiębiorstwa, można przyjąć poziom 4–13% (w zależności od firmy i rodzaju produkowanych opakowań).

 

Charakterystyka branży opakowaniowej

Powołując się na dane GUS-u oraz Raport KPMG i PBKG „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” z roku 2016, można stwierdzić, że drukiem opakowań na terenie Polski zajmuje się ok. 2930 firm. Największym odbiorcą wyrobów opakowaniowych jest branża spożywcza. Tak wysokie miejsce odbiorców z segmentu spożywczego świadczy o wysokim technicznym standardzie produkcji w firmach biorących udział w badaniu. Druk tego typu podlega regulacjom prawnym, m.in. w zakresie stosowanych farb i lakierów, tak aby żywność nie była narażona na kontakt z niepożądanymi związkami chemicznymi. Na kolejnych miejscach plasują się branża kosmetyczna i farmaceutyczna, a także detergentów i chemii domowej.

 

Rys.1. Najczęściej stosowane procesy produkcyjne w obszarze opakowań z nadrukiem. Źródło: raport KPMG i PBKG, 2016, s. 60

 

Struktura oferowanych grup produktowych przedstawia się następująco: największy udział w przychodach ze sprzedaży mają opakowania kartonowe (31%), na miejscu drugim plasują się etykiety (22%), a na trzecim opakowania foliowe (19%). Za opakowaniami foliowymi znajdują się opakowania z tektury kaszerowanej (6%), następnie druk displayów oraz materiałów POS (Point of Sale) – 3% – oraz opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych (1%). Warto podkreślić, że blisko 20% zapewnia sprzedaż innych rodzajów opakowań lub produktów takich jak np. akcydensów.

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy