Powszechne stosowanie napędów pneumatycznych wynika z zalet czynnika roboczego – powietrza – oraz z zalet urządzeń napędzanych tym czynnikiem. Dostępność powietrza, jako medium, jest niewątpliwie największą zaletą. Jednak w procesie eksploatacji maszyn i urządzeń układy pneumatyczne wymagają specyficznie przygotowanego powietrza, jego przesyłu obarczonego najmniejszymi startami oraz optymalnego wykorzystania w urządzeniach roboczych, tzw. aktuatorach.
REKLAMA
Sprężone powietrze najczęściej nie jest dostarczane przez zewnętrznych dostawców, tylko wytwarzane przez jego użytkownika na miejscu. Sprężone powietrze wytwarza się w kompresorze, który w większości przypadków napędzany jest energią elektryczną z sieci. Spełnienie wymogów jakościowych oraz maksymalne obniżenie kosztów produkcji spoczywa zatem na użytkowniku [5]. Pojawia się pytanie: jak policzyć te koszty, gdzie są możliwe straty, jak je ograniczać? Najprostszy sposób stanowi zlecenie wykonania pomiarów i oceny stanu systemu pneumatycznego przez wyspecjalizowaną firmę, która przeprowadzi nam audyt [np. 9, 10 i inne]. Ale czy własne służby utrzymania ruchu mogą podjąć wyzwanie oceny i następnie poprawy stanu systemu sprężonego powietrza? Tak, jeśli posiadają (lub posiądą) odpowiednią wiedzę i przeprowadzą to wg pewnego konkretnego planu. Studia inżynierskie w zakresie budowy i eksploatacji maszyn, w tym mechatroniki, najczęściej przygotowują swoich absolwentów do korzystania z systemów pneumatycznych. Również techniki mechatroniczne mają w prog...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!