Dwie drogi, jeden cel

Artykuły
Po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej istotnym aspektem prowadzenia działalności stało się formułowanie strategii rozwoju. Menedżerowie wykazują się zdolnością do powoływania do życia ciekawych koncepcji rozbudowy zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej firm. Wszystkie te działania mają na celu podniesienie konkurencyjności na rynku i poprawę wizerunku w oczach klientów, niosąc ze sobą spore szanse, lecz niejednokrotnie także duże zagrożenia.

Strategia, z języka greckiego dowództwo, to odbywający się nieustannie proces przygotowania, planowania, działania i analizy, dążący do osiągnięcia założonych celów w oparciu o warunki, możliwości, miejsce i czas. W celu jasnego sprecyzowania celów przedsiębiorstwa każdy menedżer powinien opracować misję i wizję firmy. Misja to wartości charakteryzujące przedsiębiorstwo, które opisują jego rolę w danej społeczności, oraz wkład w otoczenie. Wizja zaś to to, co dana firma chce osiągnąć w ograniczonej perspektywie czasowej, np. za 5 czy 10 lat. Strategia jest sposobem na osiągnięcie stanu opisywanego przez wizję, czyli doprowadzenie działalności z punktu A do punktu B jak najbardziej optymalną drogą, co oznacza minimalizowanie kosztów i maksymalizowanie zysków. Wyróżniamy różne rodzaje strategii: strategię wzrostu, obronną, stabilizacji rynkowej, redukcji czy kombinowaną, skupioną na jednym wyrobie lub rozbudowanym portfelu produktów, w zależności od określonych uprzednio celów. Celem strategicznym może być zarówno rozwój działalności o 10% w perspektywie 2 lat, jak i jej redukcja, o ile tylko jest to cel podejmowany świadomie przez kierownictwo.

REKLAMA

Grennfield – rozwój wewnętrzny

W zakresie planowania strategicznego istotnym zagadnieniem jest rozwój wewnętrzny i zewnętrzny przedsiębiorstwa. Do rozwoju wewnętrznego zaliczamy wszelkie działania i procesy rozbudowujące już istniejące obiekty, czyli budowa nowych działów, inwestycja w sektory, których dana firma nie była dotychczas uczestnikie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy