Strategia, z języka greckiego dowództwo, to odbywający się nieustannie proces przygotowania, planowania, działania i analizy, dążący do osiągnięcia założonych celów w oparciu o warunki, możliwości, miejsce i czas. W celu jasnego sprecyzowania celów przedsiębiorstwa każdy menedżer powinien opracować misję i wizję firmy. Misja to wartości charakteryzujące przedsiębiorstwo, które opisują jego rolę w danej społeczności, oraz wkład w otoczenie. Wizja zaś to to, co dana firma chce osiągnąć w ograniczonej perspektywie czasowej, np. za 5 czy 10 lat. Strategia jest sposobem na osiągnięcie stanu opisywanego przez wizję, czyli doprowadzenie działalności z punktu A do punktu B jak najbardziej optymalną drogą, co oznacza minimalizowanie kosztów i maksymalizowanie zysków. Wyróżniamy różne rodzaje strategii: strategię wzrostu, obronną, stabilizacji rynkowej, redukcji czy kombinowaną, skupioną na jednym wyrobie lub rozbudowanym portfelu produktów, w zależności od określonych uprzednio celów. Celem strategicznym może być zarówno rozwój działalności o 10% w perspektywie 2 lat, jak i jej redukcja, o ile tylko jest to cel podejmowany świadomie przez kierownictwo.
REKLAMA
Grennfield – rozwój wewnętrzny
W zakresie planowania strategicznego istotnym zagadnieniem jest rozwój wewnętrzny i zewnętrzny przedsiębiorstwa. Do rozwoju wewnętrznego zaliczamy wszelkie działania i procesy rozbudowujące już istniejące obiekty, czyli budowa nowych działów, inwestycja w sektory, których dana firma nie była dotychczas uczestnikie...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!