REKLAMA
W Polsce w 2016 r. rynek olejów smarowych odnotował spadek rzędu 1,58% r/r, co oznacza odwrócenie trendu po dwóch kolejnych latach wzrostu – wskazuje raport POPHiN. Poziom sprzedaży sięgnął 95 219 t
i był porównywalny z kryzysowym rokiem 2009. Jednak podobne zmniejszanie rynku olejowego obserwuje się też w najbardziej rozwiniętych gospodarkach w Europie, co jest efektem m.in. nasycenia rynku nowymi, trochę droższymi olejami o skuteczniejszym smarowaniu, a więc rozwojem technologii. Dodatkowo wpływ na to zjawisko ma znaczne wydłużenie okresu pomiędzy wymianami środków smarnych, a także większe niż dotąd możliwości oszczędzania energii. Kolejne powody spadków ilościowych w Polsce to wzrost świadomości znaczenia gospodarki smarnej oraz zmiana sposobu jej funkcjonowania w firmach produkcyjnych, outsourcing smarowania i spowolnienie gospodarcze. Ten ostatni czynnik – spadek dynamiki polskiego PKB poniżej 3% – zapoczątkował przejście od trendu wzrostowego na rynku olejów smarowych do trendu spadkowego. W segmencie olejów dla przemysłu – stwierdza raport – nie ma już stabilizacji, która była ostatnie 5 lat, a spadki w niektórych kategoriach produktów osiągnęły wartości nawet −36% r/r (oleje białe) czy −24,42% r/r (oleje izolacyjne). Generalnie segment przemysłowy skurczył się o 10,84% r/r – dlatego autorzy porównują rok 2016 z 2009 r., gdy załamanie wyniosło 16% r/r.
Pomiędzy największymi tonażowo grupami produktowymi w segmencie przemysłowym grupa olejów hydraulicznych zmniejszyła się o 2,5% r/r, natomiast grupa określana jako „inne przemysłowe” (np. wyspecjalizowane produkty przez...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!