To prawda, że Autonomiczna Obsługa jest elementem TPM, a tego cel stanowi przecież poprawa efektywności naszego parku maszynowego, więc powinno na jego wdrożeniu najbardziej zależeć UR (powszechnie panująca opinia). Pamiętajmy jednak, że ważnym celem TPM, o którym nie zawsze się wspomina, jest polepszenie współpracy pomiędzy produkcją a utrzymaniem ruchu. Mechanicy nie mogą być wszędzie, a tylko zaangażowanie pracowników produkcji umożliwi wdrożenie Autonomicznej Obsługi z sukcesem. Na samym początku mojej leanowej kariery przestrzegano mnie przed konfliktem, który obserwować będę w praktycznie każdej fabryce, do której zawitam. Ten konflikt to wieczne spory między wydziałami produkcyjnymi a UR. Oba obszary przeszkadzają sobie w realizacji celów postawionych przez organizację. UR wiecznie „wpycha się” na maszyny ze swoimi przeglądami, utrudniając realizację planu produkcyjnego. Produkcja natomiast nie pomaga UR, nie udostępnia maszyn do przeglądów planowych, nie zwraca uwagi na niepokojące symptomy dobiegające z maszyny i pracuje aż do awarii, po czym pretensje i tak ma do UR. Skłamałbym, gdybym napisał, że nie widywałem takich sytuacji. Co więcej, widywałem je dosyć często.
Widzimy te tarcia, jednak przyzwy...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!