komentarze
Więcej komentarzy

Trzy korzyści i bariery wdrożenia CMMS

Od jakiegoś czasu występuje wyraźny trend wzrostu popytu na rozwiązania typu CMMS/EAM. Firmy dostrzegają realne korzyści, które mogą osiągnąć dzięki wdrożeniu, starając się wykorzystywać systemy do poprawy swojej kondycji finansowej, jak i do wsparcia potencjału konkurencyjnego organizacji.

Patrząc z punktu widzenia całej firmy, do najważniejszych korzyści zaliczyłbym przede wszystkim minimalizację nieplanowanych przestojów oraz optymalne wykorzystanie maszyn. Dzięki informatyzacji można skutecznie redukować liczbę niepożądanych zdarzeń. To znowu wpływa na większą dostępność parku maszynowego, jego optymalne wykorzystanie i minimalizację marnotrawstwa, na którą szczególny nacisk kładzie np. filozofia Kaizen. Drugą bardzo istotną zaletą systemów CMMS jest efektywne zarządzanie personelem i pracą SUR. Systemy komputerowego wspomagania zarządzania utrzymaniem ruchu są nie tylko narzędziem pracy mechaników, ale również ich przełożonych. Dzięki tym systemom mogą oni znacznie lepiej organizować pracę swoich podwładnych, a jednocześnie efektywniej ich z niej rozliczać. Lepsza organizacja pracy w dziale UR, to lepsze funkcjonowanie całej produkcji. Do najważniejszych zalet zaliczyłbym również redukcję kosztów utrzymania parku maszynowego, a przez to poprawę globalnego wyniku finansowego firmy. Mniej awarii to nie tylko mniejsze koszty spowodowane przestojami, ale również naprawami maszyn.

Niestety wiele firm produkcyjnych nie wdraża tego typu rozwiązań z różnych przyczyn. Główną barierą jest prawdopodobnie niewiedza. W wielu przedsiębiorstwach nadal funkcjonuje przekonanie, że system CMMS to niepotrzebny wydatek. W takich zakładach kierownicy UR są przekonani, że całe utrzymanie ruchu można oprzeć o dokumentację papierową, a co najwyżej – standardowe arkusze kalkulacyjne. Dominuje wtedy strategia reakcyjnego UR, generująca czterokrotnie wyższe koszty niż koncepcja prewencyjna, której fundamentem są systemy CMMS. Drugą często spotykaną barierą są koszty, a raczej ich postrzeganie. Firmy boją się wdrażać nowoczesne rozwiązania, bo uważają je za drogie i ryzykowne inwestycje, co często nie ma pokrycia w rzeczywistości. Polskie systemy CMMS, są naprawdę przystosowane do warunków rodzimego rynku, o czym nie wszyscy mogą wiedzieć. Jest to więc w pewnym stopniu powielenie wcześniejszej bariery niewiedzy.

Trzecia ważna bariera ma charakter infrastrukturalno-organizacyjny. Niektóre firmy nie mogą sobie pozwolić na wdrożenie ze względu na przestarzałe środowisko w zakładach (np. brak serwera, wewnętrznej sieci) lub opór pracowników, którzy boją się zmian. Niestety system informatyczny wymaga pewnych standardów, które są niezbędne do pełnego jego wykorzystania. W takich przypadkach rzeczywiście mogą się pojawić wysokie koszty inwestycji, jednak nie są one związane bezpośrednio z samym programem CMMS, ale z warunkami technicznymi danej produkcji. Ta bariera występuje stosunkowo rzadko, ale jest istotna, gdyż bardzo ciężko ją pokonać. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej dostrzegają jednak problemy ze swoimi służbami utrzymania ruchu i same starają się niwelować pojawiające się bariery.

Tomasz Zieliński Prezes Zarządu Queris Sp. z o.o.

Kategorie: IT i ICT

pozostałe komentarze
najpopularniejsze
Redakcja:
Aby uzyskać pełny dostęp do wszystkich
treści w serwisie zaloguj się bądź zarejestruj
Forum Media Polska
FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
Tel. 061 66 83 116