Potwierdzona jakość

Producent z Dolnej Saksonii wie, czego może spodziewać się w naszym kraju. A nowy zakład Volkswagena w Polsce potwierdza, że Polska nadal należy do czołówki państw o najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej. Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji

2014-03-25 11:11:56

Wybór Polski na lokalizację nowej fabryki samochodów dostawczych koncernu Volkswagena potwierdza, że zarówno Polska jak i polski przemysł motoryzacyjny są bardzo atrakcyjnym rejonem dla nowych inwestycji światowego Automotive.

Czemu Polska?

Silnie rozwinięty rynek części i komponentów do budowy aut składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę, niższe koszty transportu i pewniejszy łańcuch dostaw, to bez wątpienia jedna z najważniejszych przewag naszej branży motoryzacyjnej. Rozbudowana po Mistrzostwach EURO 2012 infrastruktura drogowa, liczne zachęty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych też są mocnymi argumentami za wyborem naszego kraju. Jednocześnie inwestorów zagranicznych przyciąga wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia są relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. Teza, że Polska jest „low-cost country” byłaby jednak mylna, gdyż do naszego kraju dużo lepiej odnosi się określenie „best-cost country”. Polska zapewnia branży Automotive najlepszą relację ceny do jakości. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonego przez nas badania, z których wynika, że najlepszymi partnerami pod kątem jakości zdaniem przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych zlokalizowanych w Polsce są właśnie polscy partnerzy.

W przypadku nowej fabryki we Wrześni języczkiem u wagi mogły okazać się też także dobre dotychczasowe doświadczenia niemieckiego koncernu z działalności fabryki w podpoznańskim Antoninku, produkującej od 10 lat Caddy i Transportera. Gdyby nie one, na pewno o pozytywną decyzję byłoby trudniej.

10 tysięcy nowych miejsc pracy

Z nowego zakładu rocznie ma wyjeżdżać ok. 70 tys. nowych Crafterów. To, jak podkreśla premier Piechociński, oznacza 2-3 tys. nowych miejsc pracy. Należy jednak pamiętać, że jedno miejsce pracy w zakładzie producenta to nawet 4 w sektorze poddostawczym, który będzie dostarczał komponenty niezbędne do złożenia samochodu dostawczego.

Dlaczego nie Turcja?

Ostatnie wydarzenia w Turcji związane z niepokojami społecznymi, liczne skandale korupcyjne, jak również mocne osłabienie tureckiej liry w ostatnim okresie, z pewnością miały istotny wpływ na ostateczną decyzję Zarządu z Wolfsburga. Tymczasem Polska to bezpieczne państwo oraz przewidywalne otoczenie polityczne i prawne, z którymi coraz bardziej liczą się inne państwa europejskie.

partnerzy
  • Heico
  • ZETO
  • Nowimex
  • Lobo Solutions
  • GT85
  • Pilz
  • Albeco
  • Exxon Mobil
  • Tsubaki
  • Karcher
  • Tribotec
  • AS Instrument
  • IGUS
  • ABUS
  • Schmersal
  • Lotos Oil
  • Hormann
  • BalticBerg
  • Staubli
  • VIMS
  • Queris
  • Cert Partner
  • Amargo
  • Elokon
  • Orlen Oil
  • SEW Eurodrive
  • Elmodis
  • Conrad
  • Rittal
  • Pruftechnik Wibrem
  • FESTO
  • ISL
  • Finder
  • Cold Jet
  • Ecol
  • Colt International
  • Sternet
  • HF Inverter
  • MADevice
  • Optibelt
  • Habasit
  • Elesa Ganter
  • Berendsen
  • Apator
  • Cantoni
  • SSI Schaefer
  • Efaflex
  • EMT Systems
  • Tubes
  • Ingersoll Rand
  • CC JENSEN
  • NTN SNR
  • NSK
  • TQM Soft
  • BTC AG
  • Expo Silesia
  • HI VIB
  • Parker Hanifin
  • TEST Systemy Uszczelniajace
  • Protekt
  • Flir
  • Hansford Sesnsors
  • Lean Action Plan
  • EURO Pro Group
ZNAJDŹ NAS: