Jak dobrać właściwą metodę smarowania?
Aby odpowiednio dobrać optymalny smar do danego zastosowania jesteśmy zobligowani uwzględnić bardzo wiele czynników. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć miedzy innymi: rodzaj urządzenia/mechanizmu, zakres temperatur pracy, rodzaj systemu w jaki smar będzie funkcjonował (np.: układy centralnego smarowania – smar półpłynny lub płynny), obecność wody, środowisko pracy danej maszyny/podzespołu (np.: wstrząsy, wibracje), elementy z jakich zbudowane jest dane urządzenie, planowany okres eksploatacji czy jego stan techniczny.
Ten proces wymaga od nas szczególnego zaangażowania i wiedzy, kiedy mamy do czynienia z doborem smaru do łożysk. Oprócz wyżej wymienionych czynników musimy zweryfikować typ łożyska, rodzaj smarowania oraz jego warunki pracy np.: obciążenie łożyska, prędkość obwodową , minimalna i maksymalna temperaturę pracy oraz czynnik DN – iloczyn średniej średnicy łożyska i maksymalnych obrotów. Kiedy wiemy jaki smar mamy zastosować, możemy przejść do samego sposobu jego aplikacji. Tutaj również czeka nas audyt w którym określimy miedzy innymi częstotliwość smarowania, sposób implementacji smaru do skojarzenia trącego, ilość aplikowanego smaru, konstrukcja danej maszyny lub urządzenia oraz panujące w niej ciśnienie. Uwzględniając ostatni parametr możemy mieć do czynienia ze smarowaniem bezciśnieniowym (ciśnienie w układzie równe lub niższe niż atmosferyczne) i ciśnieniowym natomiast (odwrotnie).
Również sama obsługa takiego urządzenia wyodrębnia nam sposoby smarowania np.: ręczne, samoczynne i automatyczne. Jak widać dobór optymalnego smaru oraz jego poprawna aplikacja jest zagadnieniem niezwykle trudnym dlatego takie zadania warto powierzyć specjalistom.
W ORLEN OIL tego typu zadania są realizowane przez POWER SERVICE – profesjonalny serwis olejowy.
Opracował:
Przemysław Niedzielski
Kierownik Produktu
ORLEN OIL Sp. z o.o.