Kompetencje

2017-01-10 15:29:35

Kompetencje „miękkie” w odróżnieniu od kompetencji „twardych”, które bezpośrednio odnoszą się do umiejętności zawodowych, mają związek z psychiką i umiejętnościami społecznymi. Koncentrują się na sposobie zachowywania się pracownika i postawach, które umożliwiają mu efektywną realizację zadań zawodowych.

Panuje powszechne przekonanie, że najskuteczniejszym sposobem rozwoju kompetencji „miękkich” w organizacjach są szkolenia. Można nawet powiedzieć, że są one traktowane jako panaceum na wszystkie problemy kadry kierowniczej związane z lukami kompetencyjnymi pracowników, niezależnie od tego, czy dotyczą one kompetencji „miękkich”, czy twardych. Tymczasem liczne badania dowodzą, że szkolenia tylko w 10% odpowiadają za rozwój naszych kompetencji. Za 70% naszych umiejętności są odpowiedzialne doświadczenia własne, a kolejne 20% nabywamy dzięki wskazówkom i poradom udzielanym przez osoby bardziej doświadczone/współpracowników.

W przypadku wszystkich tych źródeł kompetencji (doświadczenia własne, wskazówki udzielane przez innych oraz szkolenia) znajdziemy szereg skutecznych narzędzi, z jakich możemy korzystać, planując rozwój naszych pracowników. Zaczynając od doświadczeń własnych, które w największym stopniu kształtują nasze kompetencje – do takich narzędzi rozwojowych należą: zmiana lub poszerzenie zakresu obowiązków, rotacja stanowiskowa, on the job training (trening w miejscu pracy), przypisanie pracownika do grupy projektowej, coaching. Narzędzia rozwojowe wykorzystujące wskazówki udzielane przez innych pracowników to np. mentoring czy wskazówki rozwojowe. Wśród narzędzi rozwojowych szeroko rozumianych jako szkolenia wybór także jest szeroki. Oprócz tradycyjnych szkoleń, pracownikowi można zaproponować m.in. udział w konferencjach branżowych czy seminariach, studia wyższe lub podyplomowe. Dokonując ostatecznego wyboru narzędzia rozwojowego, przełożony powinien rozważyć, czy chce rozwinąć pracownika indywidualnie, czy skoncentrować się na rozwoju całego zespołu w danym obszarze, czy luka kompetencyjna jest mała czy duża, ile czasu może zainwestować w rozwój pracownika/zespołu oraz jakim dysponuje budżetem.

Niekiedy mamy też do czynienia z sytuacją, kiedy pracownik ma wysokie kompetencje. Nie należy lekceważyć takiego stanu rzeczy i odmawiać mu prawa do dalszego rozwoju. Pracownik, który się nie rozwija na swoim stanowisku, z dużym prawdopodobieństwem będzie poszukiwał nowych wyzwań zawodowych poza naszą organizacją. Dlatego należy dbać także o rozwój osób z przerostem kompetencji, by je zatrzymać w organizacji. W tym przypadku możemy sięgnąć po takie narzędzia, jak przyznanie pracownikowi roli mentora, udział w projektach (kierownictwo projektów), rotację stanowiskową, zwiększenie zakresu obowiązków czy kompleksowe formy kształcenia takie jak np. szkolenie certyfikujące czy studia podyplomowe.

Jeśli już zdecydujemy, że w celu rozwoju kompetencji „miękkich” naszego pracownika chcemy posłać go na tradycyjne szkolenie, warto zadbać, by było ono realizowane metodą warsztatową z dużą liczbą ćwiczeń praktycznych. Ważne jest również, by nabyta wiedza i umiejętności były potem wdrażane na stanowisku pracy, np. poprzez wyznaczenie pracownikowi celów poszkoleniowych.

Komentarza udziela:
Beata Chorągwicka-Majstrowicz
Doktor psychologii pracy i organizacji, doradca biznesowy ds. HR z doświadczeniem w organizacjach o zasięgu międzynarodowym, wykładowca akademicki i trener.

partnerzy
  • ABUS
  • ISL
  • Tribotec
  • FESTO
  • BalticBerg
  • TEST Systemy Uszczelniajace
  • TQM Soft
  • AS Instrument
  • EMTSystems
  • Apator
  • Hormann
  • Lean Action Plan
  • BTC AG
  • Elokon
  • Tubes
  • Ecol
  • SEW Eurodrive
  • Colt International
  • Protekt
  • Queris
  • Expo Silesia
  • Nowimex
  • Lobo Solutions
  • VIMS
  • Finder
  • Rittal
  • Schmersal
  • Staubli
  • HI VIB
  • Pruftechnik Wibrem
  • Efaflex
  • Karcher
  • Sternet
  • Parker Hanifin
  • EURO Pro Group
  • Habasit
  • NTN SNR
  • Heico
  • IGUS
  • MADevice
  • Orlen Oil
  • Berendsen
  • Pilz
  • Ingersoll Rand
  • Conrad
  • Exxon Mobil
  • Cantoni
  • Cert Partner
  • Elesa Ganter
  • Lotos Oil
  • Cold Jet
  • Optibelt
  • Elmodis
  • NSK
  • GT85
  • Flir
  • ZETO
  • Tsubaki
  • CC JENSEN
  • Albeco
  • SSI Schaefer
  • Hansford Sesnsors
  • HF Inverter
  • Amargo
ZNAJDŹ NAS: