Zastosowanie łańcuchów Tsubaki

Firmia British American Tobacco w Augustowie.

British American Tobacco - międzynarodowe przedsiębiorstwo tytoniowe z siedzibą w Londynie, notowane na giełdzie w Londynie. Przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność w 1902 r. W Polsce obecne jest od 1991 r. Sprzedaje swoje produkty na ponad 200 rynkach całego świata.

Na polskim rynku do Grupy British American Tobacco należą trzy spółki: British-American Tobacco Polska S.A. w Augustowie o charakterze produkcyjnym, British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o. w Warszawie, zajmująca się działalnością dystrybucyjno-marketingową oraz Grupa Chic (eSmoking World) w Ostrzeszowie zajmująca się produkcją i sprzedażą papierosów elektronicznych i płynów.

Fabryka British American Tobacco w Augustowie jest jednym z najważniejszych zakładów produkcyjnych Grupy British American Tobacco na świecie. Ciągłe inwestycje w obiekty i linie produkcyjne przysporzyły fabryce miano jednej z najnowocześniejszych w Unii Europejskiej.

Fabryka produkuje rocznie ok. 50 miliardów sztuk papierosów, co pozycjonuje ją na drugim miejscu pośród wszystkich zakładów Grupy BAT na świecie. Produkcja realizowana jest do około 50 krajów w Europie i na świecie.

W 2014 roku BAT zwrócił się do BDI Poland (dystrybutora marki Tsubaki) z problemem zbyt szybkiego zużywania się łańcuchów, w kilku miejscach w fabryce. Pracownik BDI Poland - Cezary Kwaśny, odpowiedzialny za kontakty z klientem zaproponował kilka rozwiązań TSUBAKI - lidera pod względem jakości produkowanych łańcuchów.

Problem 1 - Łańcuch w transporterze grabkowym przy transporcie krajanki.
- Opis: 
Fabryczny łańcuch zastosowany w tej aplikacji pracował maksymalnie rok. Po tym czasie musiał być wymieniony ze względu na: rozciąganie się, ścieranie rolek i pękanie lub deformację zabieraków co skutkowało blokowaniem się transportera oraz wypychaniem lub ściskaniem elementów łańcucha. Łańcuchy pracują parami, połączone ze sobą metalową listwą za pomocą zabieraków. Użytkowanie tej aplikacji, (a jest takich miejsc w fabryce 14), wiązało się z ze znaczącymi przestojami i dużymi nakładami roboczogodzin przy prowizorycznych naprawach polegających na ręcznym rozkuwaniu lub zaspawywaniu wadliwych zabieraków.

- Rozwiązanie: 
Wykonanie w fabryce w Japonii specjalnego łańcucha metrycznego Tsubaki wg zatwierdzonego rysunku przez Klienta.


Rys. 2 – Praca łańcucha w warunkach dużego zapylenia

Nowy łańcuch Tsubaki charakteryzuje wysoka wytrzymałość mechaniczna poszczególnych elementów, takich jak: rolki, które mniej się wycierają, sworznie z tulejami dzięki którym łańcuch nie wyciąga się nadmiernie oraz wykonanie zabieraków jako oddzielne ogniwa, które można wymienić nie uszkadzając łańcucha. 


Rys. 3 - każdy zabierak mocowany na zawleczkę, łatwość demontażu

Wypychanie i ściskanie elementów łańcucha w kierunku prostopadłym do biegu transportera zniwelowano do minimum poprzez wykonanie otworów dylatacyjnych w zabierakach.

- Korzyści: 
Po zmianie łańcucha okazało się, że problem wyciągania się i deformacji łańcucha nie istnieje. Co więcej łańcuchy pracują już 4 lata i to w dodatku bez smarowania.

Klient od pierwszego dnia pracy nowego łańcucha odnotowuje oszczędności, na które składają się: codzienne roboczogodziny mechaników spędzane wcześniej przy usuwaniu skutków awarii i częstszych wymian łańcucha na nowy.

Trzeba dodać że aplikacje pracują teraz przy zwiększonych o ok 60% wydajnościach w systemie 4 brygadowym 24h/7dni. Poprzednie łańcuchy pracowały na trzy zmiany - 5 dni w tygodniu przy dużo mniejszym obciążeniu. 

Problem 2 - Łańcuch napędowy podłogi silosu
- Opis:
Oryginalnie zamontowany łańcuch 16B-2 stwarzał problemy polegające na znacznym wydłużaniu się, co powodowało stopniowe zużycie zębów w kole łańcuchowym i częste ich wymiany w 6 takich urządzeniach. Aplikacja jest bardzo odpowiedzialna i poddana dużym obciążeniom tym bardziej, że zwiększono pojemność silosów krajanki z 6 do 11 ton !

- Rozwiązanie:
Wspólnie z Klientem doszliśmy do wniosku aby zastosować wzmocniony łańcuch Tsubaki SUPER RS80-SUP-2, charakteryzujący się wysoką wytrzymałością mechaniczną oraz zwiększoną zawartością środka smarnego poprzez fabrycznie wykonane rowki smarne w tulejach łańcucha. Rowki są rezerwuarem smaru i zmniejszają koszty obsługi poprzez rzadsze dosmarowywanie łańcucha.


Rys. 3 – zastosowanie Tsubaki SUPER RS80-SUP-2 w aplikacji napędu

- Korzyści:
Oszczędności związane z corocznym zakupem nowego łańcucha, łańcuch Tsubaki pracuje bezawaryjnie już trzeci rok. Oszczędności związane z nadmiernym zużyciem smaru i roboczogodzin spędzonych na smarowaniu oraz coroczną wymianą i zatrzymywaniem linii produkcyjnej.

Problem 3 - Napęd transportera wyrobów gotowych
Opis: 
Przeniesienie napędu realizowane było poprzez przekładnię łańcuchową 08B-1. Do tej pory stosowany był tzw. „ekonomiczny” łańcuch, który pracował tylko kilka tygodni ze względu na jego krótką żywotność. W miejscach gdzie temperatura pracy wynosiła ok 70°C łańcuch nie wytrzymywał dłużej jak 1-2 tygodnie. Ze względu na dużą ilość napędów, (kilkadziesiąt), utrzymywanie tych aplikacji w należytym stanie technicznym było czasochłonne i kosztowne.

- Rozwiązanie:
Analizując warunki pracy, tylko jeden łańcuch mógł sprostać wymaganiom w aplikacji pod dużym obciążeniem z udziałem podwyższonej temperatury. Rozwiązaniem stał się łańcuch Tsubaki Lambda (wersja samosmarowna, bezobsługowa) o dużych parametrach wytrzymałościowych.

- Korzyści:
W końcowym rozrachunku Tsubaki Lambda przynosi oszczędności w zakupie łańcuchów, redukcję przestojów, kosztów pracy przy wymianie i smarowaniu łańcucha. W tej chwili bardzo rzadko zaglądamy do tych napędów - mówi Koordynator UR na wydziale SMD - Marek Osewski - Najbardziej uciążliwe było dla nas ciągłe smarowanie, napinanie i wymiana łańcuchów, teraz mamy więcej czasu na inne prewencyjne działania na naszym wydziale.

- Tsubaki Lambda to najbardziej zaawansowany technologicznie łańcuch bezsmarny na rynku europejskim. Pionierskie rozwiązanie do trudnych aplikacji, w Polsce wyróżniony m.in. w branżowym czasopiśmie nagrodą „Produkt Roku”, posiada tulejki samosmarujące zaimpregnowane olejem zgodnym z normą NSF-H1 wymaganym m.in w branży spożywczej - dodaje przedstawiciel Tsubaki.

Problem 4 - Stacja do napełniania kontenerów krajanką.
- Opis:
Do tej pory na transporterze założone były standardowe łańcuchy Tsubaki 10B-2. Jednak warunki pracy jak i bezpośredni kontakt skrzyni z płytkami łańcucha powodowały jego przedwczesne zużycie. Ponadto, brak możliwości smarowania łańcucha ze względu na niebezpieczeństwo związane z zanieczyszczeniem krajanki smarem, oraz duże  zapylenie powodowało korozję i sztywnienie łańcucha. Skutkiem były niepożądane przestoje linii, a łańcuch w tych warunkach nie pracował dłużej jak 2 lata.


Rys. 5 – transport kontenerów z krajanką za pomocą łańcuchów

- Rozwiązanie:

Jedną z propozycji, aby zwiększyć żywotność aplikacji, był łańcuch Tsubaki Lambda z „prostą” płytką RF. Osiągnęliśmy w ten sposób dwie korzyści: samosmarowność i większą powierzchnię styku płytek łańcucha ze skrzynią.

- Korzyści
- Dzięki zastosowaniu Lambdy w wykonaniu RF czas pracy łańcuchów wydłużył się do ok. 5 lat, co wyeliminowało jedną przerwę w produkcji potrzebną na wymianę kpl. łańcuchów. Ponadto mamy pewność, że łańcuch nie pozostaje bez smaru co również wydłuża jego żywotność - mówi Koordynator UR działu PMD - Piotr Cimochowski.

- Wspólnie z autoryzowanym dystrybutorem przedstawialiśmy u klienta nowości m.in. podczas akcji szkoleniowo-prezentacyjnej Tsubaki Roadshow i zastosowane do dziś rozwiązania wyróżniają zakład BAT w Augustowie pod katem wprowadzania innowacji, które mogą być przykładem dla wielu fabryk w Polsce - komentuje przedstawiciel Tsubakimoto Europe B.V. Alexandre Barboukov.

Kategorie: Zarządzanie, HR i szkolenia

pozostałe artykuły
najpopularniejsze
Redakcja:
Aby uzyskać pełny dostęp do wszystkich
treści w serwisie zaloguj się bądź zarejestruj
Forum Media Polska
FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
Tel. 061 66 83 116