​​​​​​​W jakich branżach środki smarne do łożysk tocznych znajdują zastosowanie? W jakich maszynach?

Do najważniejszy należą: branża automotive (silnik, rozrząd, korbowody, skrzynia biegów , układ napędowy itd.), producenci maszyn i urządzeń (w tym urządzenia i silniki elektryczne), transport, górnictwo, hutnictwo, energetyka, rolnictwo, budownictwo.

2019-05-31 10:23:18

W jakich branżach środki smarne do łożysk tocznych znajdują zastosowanie? W jakich maszynach?

Do najważniejszy należą: branża automotive (silnik, rozrząd, korbowody, skrzynia biegów , układ napędowy itd.), producenci maszyn i urządzeń (w tym urządzenia i silniki elektryczne), transport, górnictwo, hutnictwo, energetyka, rolnictwo, budownictwo.

  • Jak dobrać właściwą metodę smarowania?

Aby odpowiednio dobrać optymalny smar do danego zastosowania jesteśmy zobligowani uwzględnić bardzo wiele czynników. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć miedzy innymi: rodzaj urządzenia/mechanizmu, zakres temperatur pracy, rodzaj systemu w jaki smar będzie funkcjonował  (np.: układy centralnego smarowania – smar półpłynny lub płynny), obecność wody, środowisko pracy danej maszyny/podzespołu (np.: wstrząsy, wibracje), elementy z jakich zbudowane jest dane urządzenie, planowany okres eksploatacji czy jego stan techniczny. Ten proces wymaga od nas szczególnego zaangażowania i wiedzy, kiedy mamy do czynienia z doborem smaru do łożysk. Oprócz wyżej wymienionych czynników musimy zweryfikować typ łożyska, rodzaj smarowania oraz jego warunki pracy np.: obciążenie łożyska, prędkość obwodową , minimalna i maksymalna temperaturę pracy oraz czynnik DN – iloczyn średniej średnicy łożyska i maksymalnych obrotów. Kiedy wiemy jaki smar mamy zastosować, możemy przejść do samego sposobu jego aplikacji. Tutaj również czeka nas audyt w którym określimy miedzy innymi częstotliwość smarowania, sposób implementacji smaru do skojarzenia trącego, ilość aplikowanego smaru, konstrukcja danej maszyny lub urządzenia oraz panujące w niej ciśnienie. Uwzględniając ostatni parametr możemy mieć do czynienia ze smarowaniem bezciśnieniowym (ciśnienie w układzie równe lub niższe niż atmosferyczne) i ciśnieniowym natomiast (odwrotnie). Również sam obsługi takiego urządzenia wyodrębnia nam sposoby smarowania np.: ręczne, samoczynne i automatyczne. Jak widać dobór optymalnego smaru oraz jego poprawna aplikacja jest zagadnieniem niezwykle trudnym dlatego takie zadania warto powierzyć specjalistą. W ORLEN OIL tego typu zadania są realizowane przez POWER SERVICE – profesjonalny serwis olejowy.   

  • Jakie środki smarne do łożysk tocznych ma Państwa firma w swojej ofercie? Proszę pokrótce je przedstawić.

W bogatej ofercie smarów ORLEN OIL  możemy wyróżnić kilkanaście rodzajów produktów do zastosowania w różnego typu łożyskach np.:

Linia HUTPLEX - wysokotemperaturowe smary sulfonianowe HUTPLEX to wysoce adhezyjne smary EP przeznaczone do smarowania elementów maszyn w przemyśle górniczym, hutniczym, ciężkim oraz morskim, zwłaszcza do węzłów tarcia narażonych na wysokie obciążenia udarowe i niskie momenty obrotowe pracujących w wysokim zapyleniu, w warunkach narażenia na wodę i solankę. Smar doskonale sprawdza się w kopalniach węgla i miedzi do smarowania łożysk, połączeń sworzniowych oraz innych mechanizmów maszyn i urządzeń pracujących w zakresie temperatur: -30 do 180 ᵒC. HUTPLEX sprawdza się również w trudnych zastosowaniach hutniczych, do smarowania łożysk rolek stojakowych klatek walcowniczych.

GREASEN SYNTEX HT 2 - wysokotemperaturowy smar kompleksowy litowy na bazie oleju syntetycznego. GREASEN SYNTEX HT 2 przeznaczony jest do smarowania wysokoobciążonych i wysokoobrotowych łożysk tocznych i ślizgowych oraz innych mechanizmów pracujących w zakresie temperatur od -50°C do +180°C. Ze względu na wysoką trwałość może być używany do smarowania długookresowego i bezserwisowego różnego typu maszyn i urządzeń, pracujących w temperaturze do 130°C, bez konieczności dodatkowego uzupełniania w trakcie eksploatacji. Główne obszary stosowania smaru to hutnictwo, przemysł cementowy, papierniczy, elektroniczny/elektrotechniczny.

GREASEN COMPLEX 2 - wielofunkcyjny, wysokotemperaturowy smar przeznaczony jest do smarowania wysokoobciążonych łożysk tocznych i ślizgowych oraz innych mechanizmów, również za pomocą centralnych układów smarowania, pracujących w zakresie temperatur od -40°C do 160°C, okresowo do 200°C. Smar jest szczególnie zalecany do smarowania łożysk piast kół samochodowych, silników elektrycznych, gorących wentylatorów, a także prowadnic, przegubów i innych mechanizmów samochodowych oraz przemysłowych. Ze względu na wysoką trwałość może być używany do smarowania długookresowego i bezserwisowego różnego typu maszyn i urządzeń bez konieczności dodatkowego „dosmarowywania” w trakcie normalnej eksploatacji.

 

Linia GREASEN ŁT-4S produkowana jest na bazie oleju mineralnego zagęszczonego hydroksystearynianem litu. Smary te zawierają dodatki uszlachetniające, a zwłaszcza dodatki o działaniu antykorozyjnym, przeciwutleniającym oraz polepszające własności smarne. Smary GREASEN ŁT-4S są odporne na działanie wody. Zakres temperatur pracy smaru -30÷140 ᵒC. Smary GREASEN ŁT-4S stosuje się do smarowania: samochodowych łożysk tocznych, przegubów krzyżakowych w trakcie montażu, cięgien i prowadnic maszyn oraz innych elementów urządzeń oraz łożysk ślizgowych pracujących w dopuszczalnych zakresach temperatur.

LITEN NANO-2 jest kompleksowym smarem litowym na bazie oleju naftenowego. Produkt przeznaczony jest do smarowania łożysk tocznych, ślizgowych oraz wysokoobciążonych skojarzeń trących pracujących w zakresie temperatur: -30°C do + 140°C. LITEN NANO-2 zalecany jest również do stosowania tam, gdzie występuje częsta zmiana kierunku ruchu lub połączenie małych prędkości ruchu i wysokich obciążeń szczególnie udarowych, np. w przegubach homokinetycznych. Wysokie parametry przeciwzużyciowe zmniejszają tarcie współpracujących powierzchni dzięki czemu ogranicza się ich zużycie.

Linia LITEN PREMIUM ŁT-4EP jest smarem litowym kompleksowym, przeznaczonym do smarowania różnorodnych węzłów tarcia pracujących w temperaturach od -30°C do +140°C w warunkach średnich obciążeń. Linie LITEN PREMIUM ŁT-4EP stosuje się do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych, także w centralnych układach smarowania, przekładni wolnoobrotowych, nisko- i średnio- obciążonych, przegubów i prowadnic ślizgowych maszyn oraz innych skojarzeń trących występujących w zastosowaniach przemysłowych.

Linia LITEN ŁT-4 otrzymywana jest przez zagęszczenie rafinowanego oleju mineralnego mydłem litowym i uszlachetniany jest pakietem dodatków. Produkty z linii LITEN ŁT-4 stosuje się do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych pracujących w zakresach temperatur od          - 30°C do +130°C.

Linia LITEN ŁT-4P otrzymywana jest przez zagęszczanie wysokorafinowanego oleju mineralnego mydłem litowym kwasu 12 hydroksystearynowego. Produkty z tej linii stosuje się do smarowania łożysk tocznych zakrytych pracujących w temperaturach od -30ᵒC do +150ᵒC, w warunkach wysokich wymagań względem takich własności jak: odporność na utlenianie, ochrona przed korozją, odporność na działanie wody oraz stabilność mechaniczna. Produkty można również stosować do smarowania łożysk ślizgowych.

Linia LITEN EP produkowana jest w oparciu o rafinowany olej mineralny o lepkości około 150 mm² w temperaturze 40°C, mydła litowe kwasu 12-hydroksystearynowego oraz pakiet dodatków polepszających. Produkty z linii LITEN EP są przeznaczone do smarowania łożysk tocznych pracujących przy wysokich obciążeniach, a także gdy w pracy łożysk mniej obciążonych występują obciążenia udarowe. Zakres pracy smaru: od -20°C do +120°C, także przy dostępie wody.

Linia LITEN LC EP produkowana jest w oparciu o wysokorafinowaną, mineralną bazę olejową oraz zagęszczacz litowo - wapniowy. Produkty z linii  LITEN LC EP są przeznaczone głównie do smarowania łożysk tocznych pracujących przy wysokich obciążeniach, w zakresie temperatur -35 do 160ᵒC, a także gdy w pracy łożysk mniej obciążonych występują obciążenia udarowe. Graniczne temperatury pracy mogą być wyższe lub niższe w zależności od rodzaju łożyska i wymaganych okresów smarowania.


Opracował:

Przemysław Niedzielski
Kierownik Produktu
ORLEN OIL Sp. z o.o.

http://www.orlenoil.pl/PL/DlaPrzemyslu/ProduktyPrzemyslowe/Strony/default.aspx

partnerzy
  • Expo Silesia
  • SSI Schaefer
  • Staubli
  • VIMS
  • Schmersal
  • Tsubaki
  • TEST Systemy Uszczelniajace
  • HI VIB
  • Protekt
  • Finder
  • Conrad
  • ISL
  • Elmodis
  • Cantoni
  • Habasit
  • FESTO
  • ZETO
  • SEW Eurodrive
  • Lean Action Plan
  • HF Inverter
  • Cert Partner
  • Lobo Solutions
  • Heico
  • Sternet
  • MADevice
  • BalticBerg
  • Tubes
  • GT85
  • Berendsen
  • Tribotec
  • EURO Pro Group
  • Queris
  • Lotos Oil
  • Rittal
  • AS Instrument
  • Pilz
  • Nowimex
  • Amargo
  • Cold Jet
  • TQM Soft
  • Pruftechnik Wibrem
  • NSK
  • Albeco
  • Parker Hanifin
  • EMTSystems
  • Colt International
  • Hansford Sesnsors
  • Apator
  • Orlen Oil
  • Karcher
  • CC JENSEN
  • Exxon Mobil
  • NTN SNR
  • ABUS
  • Ingersoll Rand
  • Flir
  • Hormann
  • IGUS
  • Ecol
  • BTC AG
  • Elesa Ganter
  • Elokon
  • Efaflex
  • Optibelt
ZNAJDŹ NAS: